De vrieskou is op z’n retour. Jammer voor de schaatsfanaten, verademing voor de ‘coureurs’ onder ons. Volgens de voorspellingen kan het volgend weekend weer ijzelen. Welkom terug gladheid. Hallo meer kans op het rijden van autoschade. Stap jij in de auto met temperaturen onder het vriespunt of rijd jij binnenkort naar een koud gebied? Dan hier voor jou wat winterrijtips en informatie over autozorgverzekeringen.
Glad op pad
In de winter met de auto. Prima. Heerlijk als de wagen eenmaal is verwarmd. Zorg er wel voor dat de auto in zo’n optimaal mogelijke staat rijdt. Denk hierbij aan het vooraf vullen van ruitensproeier vloeistof, het krabben van de ruiten en het pas starten van de motor als de auto ijs- en sneeuwvrij is, regelmatig tanken (de tank mag niet leeg) en het eventueel op voorraad hebben van benodigdheden als de ruitensproeiervloeistof. Van levensbelang kan het zijn om, zelfs op een Nederlandse snelweg, warme kleding bij je te hebben. Redelijk fris hoor, een paar uur met pech staan – ook met temperaturen van een paar graden boven het vriespunt!
Hard remmen
Belangrijk: als het glad is, is het verstandig om je snelheid aan te passen en ver voor je uit te kijken. Op die manier stuur je meestal de goede lijn. Rijd wat langzamer en versnel én rem niet al te hard. Sturen kun je het best wat voorzichtiger doen. De ANWB adviseert om overdreven afstand te houden. Dat geeft speling. Bijvoorbeeld als je wilt remmen maar de auto in de slip raakt. In dat geval is het aan te raden de rem los te laten en het nogmaals te proberen. Werkt dit niet? Trap dan de koppeling in en stuur naar waar je heen wilt. Hard remmen klinkt vaak niet als een optimale beslissing. Het hangt echter van de situatie af.
Zwaarder geschut
Naast het anders inspelen op de situatie, kun je ook winterbanden of sneeuwkettingen inzetten. Het voordeel van winterbanden is dat je meer grip hebt op ijs en sneeuw. Moderne winterbanden presenteren beter bij remmen op een nat wegdek dan zomerbanden. Kies je ervoor om gewoon op de zomerbanden te rijden? Let er dan op dat de profieldiepte in ieder geval 2 mm, en echt minimaal 1,6 mm, is. Bij een winterband is 4 mm het minimum. Nadeel is dat winterbanden sneller slijten. Als je voor winterbanden kiest moet je, logischerwijs, alle vier de banden verwisselen. Een stapje verder zijn sneeuwkettingen. In Nederland zijn ze verboden op de openbare wegen. Ze zouden het wegdek en/of de markeringen kunnen beschadigen. In ijzige, besneeuwde gebieden in het buitenland zijn ze soms echter onmisbaar, soms verplicht, en kun je de kettingen beter te vroeg dan te laat omdoen. Nadeel: je mag met een sneeuwketting vaak niet harder dan 50 kilometer per uur. Voordeel: het is weersomstandigheden waarin sneeuwkettingen nodig zijn, wel zo verstandig en veilig om gas terug te nemen.
Schade en de autoverzekering
Je hebt drie verschillende soorten autoverzekeringen: de WA-, de WA + beperkt casco- en de WA + volledig cascoverzekering (oftewel allrisk). De WA-verzekering is de minimale (en verplichte) autoverzekering. Stel jij hebt enkel een WA-verzekering en veroorzaakt een ongeluk, dan wordt slechts de schade aan anderen vergoed. Eigen schade moet je uit eigen portemonnee betalen. Bij de beperkt cascoverzekering krijg je naast schade aan anderen ook diefstal, brand-, storm- en ruitschade vergoed. Allrisk biedt extra dat vandalisme en autoschade door eigen schuld ook voor je worden betaald door de verzekeraar.
Betalen naar waarde
Bij het kiezen van een verzekering moet je onder andere naar de leeftijd van jouw auto kijken. Is deze bijvoorbeeld ouder dan 10 jaar, dan is het raadzaam om deze naar de waarde te verzekeren. Een WA-verzekering is in dit geval op z’n plaats. Anders is de wagen oververzekerd. Tussen 6 en 10 jaar is een WA + beperkt casco-verzekering wijsheid en alles wat daaronder zit zou allrisk verzekerd ‘moeten’ worden. Vind je het lastig om te bepalen wat voor autoverzekering bij jou en je auto past? Dan kun je altijd autoverzekeringen vergelijken om een snel en onafhankelijk advies te krijgen. Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met jouw persoonlijke situatie. Zou je jezelf een nieuwe auto kunnen permitteren? Is het antwoord nee? Dan is het misschien alsnog verstandig om voor een iets uitgebreidere verzekering te kiezen.
Aansprakelijkheid in het buitenland
In sommige landen, zoals Duitsland en Oostenrijk, kun je een boete krijgen als je zonder winterbanden rijdt. Daarnaast loop je het risico (mede-)aansprakelijk gesteld te worden voor schade als je geen winterbanden onder de auto hebt.
Invloed weersomstandigheden
Het is belangrijk om te weten dat weersomstandigheden geen invloed hebben op jouw autoverzekering. Wel op de mate waarin je deze misschien nodig hebt. Gladheid zorgt bijvoorbeeld voor een hoger risico op ongelukken. Tip: verzeker je auto naar de waarde en níét naar de omstandigheden waarin je moet rijden.